Mandaly a jejich místo v moderní psychologii- Co na ně říká Carl Jung?

 

V útrobách lidské psychiky se skrývá univerzální symbolika, která je mostem mezi naším vědomím a nevědomím. Tímto symbolem jsou mandaly, geometrické figury, jež se od dávných dob objevují v mnoha kulturách po celém světě. V moderní psychologii se mandaly staly předmětem zájmu díky práci švýcarského psychiatra Carla Gustava Junga, který je považoval za klíčové nástroje pro pochopení lidské psyché.

Jung mandaly objevil nejprve na vlastní cestě sebepoznání. Jakožto most mezi osobním a kolektivním nevědomím, mandaly pro něj představovaly "psychologické ochranné kruhy", což jsou struktury, které organizují chaotické stavy mysli. Jung sám začal kreslit mandaly a brzy zjistil, že tento proces mu pomáhá řádit a integrovat obsahy nevědomí.

V mandalách viděl Jung odraz celistvosti a řádu psyché. Čtverec, kruh nebo jiné geometrické tvary, které jsou často základem mandaly, vyjadřují archetypální pořádek, zatímco různé vzory a barvy odrážejí komplexní dynamiku osobní zkušenosti. Mandalou se může stát jakýkoliv obraz, který člověka intuitivně přitahuje a nabízí pocit harmonie a ucelenosti.

Pro Junga bylo zřejmé, že mandaly nejsou jen prchavými estetickými zážitky, ale mají hluboký význam v procesu individuace – cestě k seberealizaci a nalezení vlastní identity. Tento proces zahrnuje konfrontaci s vlastním stínem, integraci protikladů a nakonec dosažení vnitřní rovnováhy a celistvosti, což Jung označil termínem "self".

Mandalová terapie, inspirovaná Jungovou prací, se dnes používá jako forma arteterapie, kde klienti vytvářejí vlastní mandaly jako způsob vyjádření a prozkoumání svých vnitřních konfliktů, pocitů a myšlenek. Proces kreslení mandaly může pomoci odhalit skryté aspekty osobnosti a podpořit psychologickou transformaci. V kresbě mandaly se může odrážet i aktuální psychický stav jedince, jeho vnitřní konflikty a touhy.

Uvažujme například o mandale jako o zahradě duše, kde každý symbol, každá linie a barva představují určitou květinu nebo strom v tomto vnitřním světě. Když člověk mandalu tvoří, je jako zahradník, který pečlivě zasadí každý element do země svého vědomí. Některé květiny mohou být plné života a barvy, zatímco jiné mohou být zvadlé nebo zkroucené, což odráží různé aspekty jeho psychiky. Jak zahradník pečuje o svou zahradu, tak člověk pečuje o svou duši, hledá rovnováhu a harmonii.

Jungova teorie mandal a jejich místo v moderní psychologii je stále předmětem zájmu. Pro někoho mohou být mandaly jednoduchým uměleckým výtvorem, pro jiného zase hlubokým nástrojem sebepoznání a léčby. Důležité je, že mandaly jsou mostem, který nám umožňuje nahlédnout do našeho vnitřního světa a lépe porozumět dynamice naší psychiky. Ať už je jejich použití jakékoliv, Jungův pohled na mandaly jako zrcadlo duše zůstává fascinujícím příspěvkem k modernímu pochopení lidské mysli.